Steunen als school

Als stichting Aroon vinden wij het heel mooi als een school ons wil steunen in de projecten die wij hebben. Het enthousiasme van de kinderen tijdens zo’n actie op school voor de stichting is fijn om te zien.

Door in actie te komen voor kinderen die we als stichting een hoopvolle toekomst willen bieden worden kinderen zich bewust van hun verantwoordelijkheid voor onze verre naaste. Daarnaast leren de kinderen ook dat het goed is om iets belangeloos voor een ander te doen. Hoe kunt u ons helpen?

• Zendingsgeld verzamelen
  • Organiseer een sponsorloop voor het goede doel.
  • Vraag een gastles aan. We vertellen graag over het werk van stichting Aroon.
  • Houd een inzamelactie, zoals een flessenactie

Een aantal scholen heeft het werk van stichting Aroon al ondersteund.

Een paar voorbeelden

De Schakel in Meteren

Banner-wolken-Schakel

Maandagochtend 15 oktober j.l. waren we al vroeg op pad. Via de pont bij Amerongen richting de Betuwe,  genoten we van de mooie natuur. Ons doel was: CBS “De Schakel” te Meteren.

Kort voor  08.00 uur parkeerden we de auto voor school. Eerst al het deco-materiaal uit de auto de school indragen. Daar werden we hartelijk ontvangen  door één van de leerkrachten, die  ons direct een kop koffie aanbod.

Elke maandagochtend brengen de kinderen  geld mee voor een zendingsdoel. De commissie had dit schooljaar voor één van de projecten van stichting “Aroon” gekozen t.w. het kindertehuis Baan Mob Rak in Baan Mai, Noord Thailand.

De groepen werden verdeeld in de onderbouw en de midden/bovenbouw. Er was ook echte interactie met de kinderen. Op de vraag wie wel eens in het buitenland geweest was, kwamen er al snel reacties. Eén meisje had zelfs een tante, die in Thailand woonde. Al heel snel konden ze het Thaise lied “Wanni pen wan” (Dit is de dag, die de Heer ons geeft) met elkaar zingen. Wat een enthousiasme!  Samen bekeken we een korte powerpoint via het digibord.  In Thailand wordt er met vork en lepel gegeten of met stokjes.  In beide groepen konden twee kinderen proberen om “nootjes”met hun stokjes van het ene schaaltje in het andere schaaltje over te brengen.  Dat gebeurde  onder luid gejuich en bemoediging door de groep.  Natuurlijk was er een kleine verrassing voor beide kinderen.

De leerkracht zelf stelde voor om  de kinderen in het kindertehuis voor de Kerst kaarten met zelf geschreven Engelse tekst vanuit Nederland te sturen.  Of de kinderen vanuit Thailand dan misschien ook kunnen reageren? Zowel in Nederland en Thailand werd daar enthousiast op gereageerd.

“Vol verwachting klopt ons hart” en zijn we benieuwd wat er allemaal dit schooljaar nog op “De Schakel” gaat gebeuren. Wordt vervolgd.

Maarten en Hanneke van Staveren

foto-schakel-meteren

De Wegwijzer in Zeist

Op een zonnige herfstdag, 27 september 2016, rijden we van Amerongen naar de CBS “De Wegwijzer” in Zeist. De naam van de school prijkt duidelijk aan de buitenmuur. In de hal van de school is een gezellig hoekje met o.a. de naam van de school op een parasol.

Stichting Aroon is op die ochtend uitgenodigd om een presentatie te houden over het kindertehuis “Baan Mob Rak” in Thailand. Om 09.00 uur komen de leerlingen van groep 1 tot 4 samen in de grote hal. De stoeltjes van de kinderen uit groep 1 worden door hen zelf aangesleept. De kinderen kijken ons  verwachtingsvol aan.

Op “De wegwijzer” zijn veel kinderen uit anderen landen, maar uit Thailand is er (nog) niemand. We zingen enthousiast met elkaar het lied “Dit is de dag, die de Heer ons geeft” in de Thaise taal. Kun je nog niet lezen? Ook niet erg, dan klap je gewoon mee. Natuurlijk is er ook een powerpoint van het kindertehuis “Baan Mob Rak”. Een paar kinderen mogen proberen om met stokjes pinda’s of cornuco’s van het ene bakje naar het andere bakje te transporteren. Ze worden luid ondersteund door de andere kinderen.

Na de pauze komen de kinderen van groep 5 tot 8 in de hal. We oefenen o.a. het woord “Dank je wel” in de Thaise taal. Tweetalige kinderen, en dat zijn er nogal wat, mogen “Dank je wel” in hun taal laten horen.  Eén kind zegt in het Arabisch “Shukran” en is heel verbaasd, dat Maarten in het Arabisch antwoordt.

Eén van de onderwijskrachten heeft een groot “Ganzenbord” gemaakt. Elke klas mag een eigen fiche maken. Voor elke Euro die er per klas gespaard word, mogen ze een nummer opschuiven, totdat ze bij het eindpunt zijn. Welke klas is het eerste bij het einddoel nr. 63? Met elkaar hebben ze besloten, dat dit geld voor diverse spellen en of ander speelmateriaal voor het kindertehuis gebruikt mag worden.

Misschien ook een idee voor jullie school? Wij komen graag voor een presentatie langs.

Twee Sala's
SONY DSC

Een sala

De Ericaschool, een christelijke basisschool in Rhenen, heeft het vertrouwen in Stichting Aroon uitgesproken door het zendingsproject te bestemmen voor Stichting Aroon. Met dit geld zijn er twee ‘sala’s’ aangeschaft. Een sala is een soort Thais bushuisje waar bezoekers uit de zon kunnen zitten en waar de kinderen familie kunnen ontvangen.

Schooluniformen en rijst
SONY DSC

schooluniformen voor meisjes

Op basisschool De Regenboog te Amerongen wordt ook wekelijks zendingsgeld ingezameld. Afgelopen schooljaar werd het totale bedrag beschikbaar gesteld voor stichting Aroon. In de gehouden presentatie werd duidelijk dat met het beschikbare geld onder andere een deel van de schooluniformen en zakken rijst worden gefinancierd.

Christelijke basisschool ‘De Wijngaard’ in Doorn spaart sinds het voorjaar van 2010 o.a. voor Stichting Aroon. Met het geld zijn al veel wensen in vervulling gegaan. De kinderen van het kindertehuis in Baan Mai zijn daar heel blij mee! Als stichting werden we uitgenodigd om de leerlingen kennis te laten maken met Thailand.

Kennismaken met Thailand

Op basisschool De Wijngaard in Doorn wordt iedere week zendingsgeld ingezameld. Om de kinderen te stimuleren vond het onderstaande plaats:

Maandagochtend 13 april 2015 waren Maarten en Hanneke van Staveren op ‘De Wijngaard’ uitgenodigd om te vertellen over het werk in Thailand. Stichting Aroon heeft verschillende projecten en deze school koos voor het project ‘Kindertehuis Baan Moob Rak in Baan Mai’ in het Noorden van Thailand.
De weekopening vond in twee delen plaats, eerst de onderbouw en aansluitend de bovenbouw. Een jongen en een meisje uit de onderbouw werden d.m.v. een sticker op hun stoeltje uitgekozen om mee te doen met de Thaise groet in Thaise kleding. Wat een enthousiasme. Aansluitend een korte powerpoint over het kindertehuis: kinderen in een andere wereld verbonden met Nederlandse kinderen. Daarna werden er weer twee kinderen uitgezocht, een wedstrijdje met “stokjes” kroepoek van het ene in het andere schaaltje overhevelen. Ze werden luidkeels ondersteund door hun klasgenoten.
De bovenbouw leerde al heel vlug een kinderlied in de Thaise taal. Het lied ‘Dit is de dag’, begeleid door Maarten met de gitaar, zongen ze uit volle borst mee. Iets vertellen van kinderen, die in een tehuis wonen, is wel anders als dat je na schooltijd ‘gewoon’ weer naar huis kunt. Het verhaal over Samuel, een jongetje dat al heel jong beide ouders verloor, ernstig mishandeld werd door zijn oom en dan een nieuwe start kon maken in Baan Moob Rak, sprak de kinderen erg aan.

Basisschool de Wijngaard - beam

In voorgaande jaren sponsorde ‘De Wijngaard’ speeltoestellen voor binnen en buiten. In het jubileumjaar van de school werden de kinderen aangemoedigd om vanaf nu tot de zomervakantie zendingsgeld mee te brengen. Dit keer weer voor spelmateriaal, maar ook om de ontmoetingsruimte van het kindertehuis wat gezelliger te maken.

Heeft u andere ideeën, dan horen wij dit graag. We denken graag met u mee, zodat in de toekomst nog meer acties voor stichting Aroon op deze pagina te zien zijn.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Gert van Reenen – secretaris