Baan Hmong’s Hope Hostel

Pastor Montrie en zijn vrouw hebben een passie voor kinderen/tieners van de Hmong bergstam.

Na de overdracht van baan Hmongs’Hope Hostel in Mae Rim zijn ze nu in Doi Saket in het Hmong Hostel werkzaam. De ouders van de kinderen leven in de berge, waar scholing niet mogelijk is. Het is geweldig om te zien welke liefde deze men-sen de kinderen van hun eigen volksgroep geven. Educatie is een weg om the Hmong in de toekomst een beter leven te kunnen geven.

Projecten in Mae Rim

Augustus 2016

Inmiddels is Pastor Montri verhuisd. Hij woont met zijn vrouw en jongste dochtertje in een dorp hoog in de bergen in het district Mae Sa bij Mae Rim. De twee oudere kinderen wonen i.v.m. hum middelbare schoolopleiding in een hostel in Chiangmai.
Hij maakt nu deel uit van het kerkbestuur van de aangesloten Hmong gemeentes in dit gebied. Ook is hij secretaris-penningmeester van de Hmong hostels die bij dit kerkverband horen. Bovendien is hij pastor van een plaatselijke Hmong gemeente.
In zijn woonplaats is een Hmong kerk met 24 gezinnen. Voor deze gemeente is een jonge Hmong pastor onder Montri’s supervisie verantwoordelijk.
Met de auto een half uurtje verderop is pastor Montri verantwoordelijk voor de de Hmong gemeente die hij ooit zelf gesticht heeft. Deze gemeente heeft zo’n 36 gezinnen.
Het Hmong volk trok vroeger van de ene plaats naar de andere (“slash and burn”). Deze manier van leven is nu niet meer mogelijk. De moeder van de huidige koning heeft dit deel in de bergen ter beschikking gesteld voor de Hmong en andere etnische minderheden. Om het hoofd boven water te houden heeft pastor Montri in het afgelopen jaar veel agrarisch werk gedaan naast de geestelijke verzorging van de gemeente. Zijn coaching op het gebied van duurzame landbouw heeft ondertussen wel vruchten afgeworpen.
Pastor Montri ontdekte dat er in de Hmong taal nauwelijks lectuur bestaat m.b.t. een Bijbelse visie op het gezin. Zijn wens is om met behulp van een docente van Mc.Gilvary de komende tijd op dat gebied wat te kunnen publiceren. Ook leeft bij hem het diepe verlangen om gebruiken en gewoonten van de Hmong aan hand van de geschiedenis van het volk van Israël te beschrijven. Volgens hem zijn er namelijk veel overeenkomsten.