Op bezoek bij ……CBS De Schakel in Meteren

Banner-wolken-Schakel

Maandagochtend 15 oktober j.l. waren we al vroeg op pad. Via de pont bij Amerongen richting de Betuwe,  genoten we van de mooie natuur. Ons doel was: CBS “De Schakel” te Meteren.

Kort voor  08.00 uur parkeerden we de auto voor school. Eerst al het deco-materiaal uit de auto de school indragen. Daar werden we hartelijk ontvangen  door één van de leerkrachten, die  ons direct een kop koffie aanbod.

Elke maandagochtend brengen de kinderen  geld mee voor een zendingsdoel. De commissie had dit schooljaar voor één van de projecten van stichting “Aroon” gekozen t.w. het kindertehuis Baan Mob Rak in Baan Mai, Noord Thailand.

De groepen werden verdeeld in de onderbouw en de midden/bovenbouw. Er was ook echte interactie met de kinderen. Op de vraag wie wel eens in het buitenland geweest was, kwamen er al snel reacties. Eén meisje had zelfs een tante, die in Thailand woonde. Al heel snel konden ze het Thaise lied “Wanni pen wan” (Dit is de dag, die de Heer ons geeft) met elkaar zingen. Wat een enthousiasme!  Samen bekeken we een korte powerpoint via het digibord.  In Thailand wordt er met vork en lepel gegeten of met stokjes.  In beide groepen konden twee kinderen proberen om “nootjes”met hun stokjes van het ene schaaltje in het andere schaaltje over te brengen.  Dat gebeurde  onder luid gejuich en bemoediging door de groep.  Natuurlijk was er een kleine verrassing voor beide kinderen.

De leerkracht zelf stelde voor om  de kinderen in het kindertehuis voor de Kerst kaarten met zelf geschreven Engelse tekst vanuit Nederland te sturen.  Of de kinderen vanuit Thailand dan misschien ook kunnen reageren? Zowel in Nederland en Thailand werd daar enthousiast op gereageerd.

“Vol verwachting klopt ons hart” en zijn we benieuwd wat er allemaal dit schooljaar nog op “De Schakel” gaat gebeuren. Wordt vervolgd.

Maarten en Hanneke van Staveren

foto-schakel-meteren