Elim-middag: Delen maakt je rijk

ELIM middag 12 juli 2017

Het is 14.30 uur en de eerste mensen komen in de Orangerie van het zorgcentrum CHARIM, afd. ELIM, binnen. Sommige mensen komen met een stok, anderen achter de rollator of in de rolstoel. Vrijwilligers doen heel veel moeite om de mensen op te halen. Er is veel animo.

We starten door elkaar te ontmoeten onder een genot van een kop koffie of thee met een zelfgebakken mini muffin. Je ziet de mensen genieten. Precies om 15.00 uur worden we welkom geheten.

Er zijn voor ons heel veel nieuwe mensen. Dus we stellen ons eerst even voor. Maar er is zelfs een diacones, die in 1972 bij ons eerste afscheid naar Thailand op Schiphol stond en ons uitzwaaide. Met haar bijna 93 jaar kon ze zich dat niet meer herinneren. Maar ze wist nog wel heel veel andere dingen.

We lieten ook een korte PowerPoint van de projecten van stichting Aroon in Thailand zien aan de hand van de volgende onderwerpen:

• de theologie studenten, die inmiddels afgestudeerd zijn en hun eigen werkplek gevonden hebben.
  • de kinderen in en rond het kindertehuis Baan Mob Rak in Baan Mai. Zij vinden hier echt een nieuw thuis, waar liefde gegeven wordt, waar ze leren elkaar te ondersteunen bij hun taak in huis of bij het huiswerk.
  • Vele jaren werd Plug bij het middelbaar onderwijs en studie rechten ondersteund. Juist deze dagen ontving hij bericht, dat hij nu in februari 2018 in Chiangrai zijn diploma kan afhalen. Nu zoekt hij werk in de buurt van Chonburi.

Wat is er mooier wanneer senioren nog een nieuwe taal kunnen zingen? Het lied: ”Dit is de dag” werd in het Thai gezongen, begeleid met de gitaar. Dat raakt je hart. Als je in een zorgcentrum woont, kun je in elk geval nog zingen en genieten….Heel bijzonder.

De collecte was bestemd voor nieuwe schoenen voor de kinderen in het kindertehuis. Bij de schooluniformen moet je ook bijpassende schoenen hebben, anders mag je niet naar school. Sommige van de kinderen dragen in de toekomst schoenen betaald door senioren uit een zorgcentrum. Delen maakt je niet arm, maar rijk.

Maarten en Hanneke van Staveren